Från och med nu - 30 DAYS

De flesta känner till 30 days squat challenge, och även jag har testat den. Men ville göra något annat denna gång och sökte runt på nätet. Tillslut fixade jag min egna lilla challenge, fast mest fokus på magen. Just för att jag behöver bygga upp mer muskler där för att orka bära på både barn och kropp. Självklart är ryggmuskler det viktigaste för tunga lyft osv, och där har jag endel redan. Tränar även ryggen på andra sätt. Men i just denna challenge blir fokus på magen.

I 30 dagar ska jag göra denna, med var femte dag vila. Så får vi se om det blir något resultat. Men är ju så mycket roligare om det är fler som är med, så vi kan peppa varandra. Så vilka är med? Skriv gärna en kommentar här isåfall, så ska jag se till att peppa er med! 😀

Från och med i morgon kommer jag köra detta upplägg:

Russian twist: ligg på golvet med knäna i 45 grader och hälen i marken, som en situps position. Ha något tungt i händerna som hålls på magen. (Min vikt är en fylld stor petflaska). Upp i situps position och vrid överkroppen sida till sida i en kontrollerad vridning samtidigt som du förflyttar vikten höft till höft. Bröstet ska vara öppet och tänk på att spänna mage. Man behöver ingen vikt om man tycker det är tillräckligt jobbigt utan, viktigast är att man kan göra övningen korrekt.

Bicycle crunch: Situps position även här,men håll händerna på huvudet och när du kommer upp vrid motsvarande armbåge till motsatt knä. Så här cyklar du med benen. Viktigt med öppet bröst och kontrollerade rörelser, 90 graders vinkling på benen när du pendlar.

Side plank: plankan fast på sidan. Rak rygg och lägg vikten i underarmen för att inte belasta axeln. Andra armen ska rakt upp mot taket i stark position. Höften ska upp mot taket så den sida av kroppen som är närmast golvet är en rak linje.

Detta är de tre övningarna jag kommer köra. Sök på youtube om det är något som är oklart. Det är enkla men galet bra övningar för magen tycker jag.

Dag 1-19 (2set)

Russian twist - 10 st på varje sida. Sedan vila.
Bicycle crunch - 10 st på varje sida. Sedan vila.
Side plank - 30 sekunder på varje sida. (Gör 10 st puch med höften mot taket om man vill). Sedan vila.

x2
(Gör om en gång till)

Dag 20-30 (3set)

Russian twist - 15 st på varje sida. Sedan vila.
Bicycle crunch - 15 st på varje sida. Sedan vila.
Side plank - 45 sekunder på varje sida. (Gör 10 st puch med höften mot taket om man vill). Sedan vila.

x3
(Gör om två gånger till)

Vila dag 5, 10, 15, 20, 25. Är viktigt att man vilar så kroppen återhämtar sig med. (så kör 4 dagar i rad, sedan vila osv)

Så vem är med mig? 😃
Jag kommer mäta min mage med ett måttband i morgon, runt naveln. För att kunna se om det händer något i omkretsen. Vikten spelar ingen roll, då det är viktigt att äta rätt, träna mer osv. Jag gör detta för att få en fastare mage och det tycker jag man ser gott och väl med en förebild samt måttband.

Så min förebild och mått kommer i morgon med kanske bilder på övningarna om jag kan få möjlighet till det 😄



Smoothies och keso med nötter är något jag äter ofta. Måste bli mer nyttiga smoothies istället för godis här hemma. Bara godis på helger!

Gillar

Kommentarer

ElinL
,
Jag är på 👍😊
erki
erki,
Åh kul Elin 😃
nouw.com/erki
FrökenRödlök
FrökenRödlök,
Jag hakar på fast på mitt lilla vis! Jag tar promenader/gymmet istället!! Om det är ok 😉
nouw.com/frökenrödlök
erki
erki,
Åh absolut! All träning är bra💪🏼😃
nouw.com/erki
FrökenRödlök
FrökenRödlök,
Det har du rätt i 😛 Så tog en promenad till svärmor och en extra runda på väg hem 😊 så nu har jag fått dagens träning!!
nouw.com/frökenrödlök
erki
erki,
Perfekt ju😃 Bra jobbat! Själv har det bara blivit själva övningarna och lite hundpromenader. Kroppen vill löpa men får vackert vänta tyvärr 😔
nouw.com/erki